Digitale geesteswetenschappen is een nieuw en uitdagend terrein dat kansen biedt voor de beleving van en het onderzoek naar ruimtelijk erfgoed. Op 21 juni jl. organiseerden de KNOB (Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond), 4TU.BOUW en CLICK NL workshops en een seminar als eerste stap naar een roadmap voor virtual en augmented reality in de historische gebouwde omgeving.

Interactieve workshops, experimenten met virtual reality technieken, lezingen en discussies wisselden elkaar af op deze langste dag van het jaar. In multidisciplinaire groepen ontwikkelden de deelnemers concrete concepten voor de combinatie van VR/AR technieken en ruimtelijk erfgoed.
Onderwerp voor de conceptvorming was de stad Delft: haar rijke historie, technische identiteit, toeristische economie en jonge studenten-bewoners bieden tal van mogelijkheden om de kansen van VR/AR technieken op ruimtelijk erfgoed te verkennen.

Juist de combinatie van deelnemers van verschillende vakgebieden zorgde voor diverse ideeën hoe VR/AR technieken voor de beleving van en het onderzoek naar ruimtelijk erfgoed te benutten:

Workshop Cities of Realities
Workshop Cities of Realities

 

Zes workshop ideeën
Zes workshop ideeën

 

De dag werd afgesloten met een seminar met een boeiend lezingenprogramma:

  • Arno Freeke & Arend-Jan Krooneman (TU Delft / @Hok): VR in toepassing voor bouwkundige ontwerpen
  • Bart Chompff & Bao An Nguyen Phuoc (UNStudio): Beyond a tool: over de waarde van VR voor de architectuur
  • Carola Hein (TU Delft): ArchiMediaL: hoe een digital humanities project onderbelichte onderzoeksgebieden van de architectuurhistorie in beeld brengt
  • Hayo Wagenaar (IJsfontein): Kracht van de emotie: over de toegevoegde waarde van VR voor debeleving van meer dan 300 jaar historie van de Nieuwe Hollandse Waterlinie
  • Laura Ubachs (NOV’82 Architecten): Het Binnenhof in 3D: over de gebruikerservaring bij het herbeleven van de architectonische veranderingen van het Binnenhof